מדריך טורבו לעוסק הפטור

תוכן עניינים

מחפשים את המתנה המושלמת ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

 להיות עובד עצמאי ולנהל עסק אינו דומה להתנהלות של שכיר. בעוד שמקום העבודה דואג להוריד לשכיר את תשלומי החובות, העצמאי צריך לעשות זאת לבד בהתאם למחזור השנתי שלו. בנוסף, ההתנהלות בין עצמאי עוסק פטור לבין עוסק מורשה היא שונה. לפיכך קיבצנו עבורכם מדריך טורבו לעוסק הפטור.

 

עוסק פטור – מה זה?

עוסק פטור הוא עצמאי בעל עסק שהמחזור השנתי שלו הוא עד 99,893 ₪ (נכון לשנת 2022). זהו ההבדל היחידי בין עוסק פטור לעוסק מורשה. לאור עובדה זו, עצמאי שמרוויח יותר מסכום זה בשנה נקרא עוסק מורשה ועליו לשלם מע"מ בנוסף למס הכנסה ולביטוח לאומי ולהוציא חשבוניות.

לעומת זאת, עוסק פטור מוציא קבלות ואינו משלם מע"מ, אלא רק מס הכנסה וביטוח לאומי. אצל שכיר למשל, מקום העבודה מוריד מהמשכורת תשלום רק למס הכנסה ולביטוח הלאומי. לפרטים נוספים בקרו באתר של יניב נשר רו"ח.

 

איך מתחילים לעבוד כעוסק פטור?

כאשר רוצים לפתוח עסק של עוסק פטור מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון ולבקש שיפתח לכם תיק במס הכנסה ובביטוח הלאומי, אחרת יש לגשת למוסדות אלו עם המסמכים המבוקשים או לפתוח תיק בצורה מקוונת, אך עדיין להתעסק עם הרבה בירוקרטיה.

בראש ובראשונה יש למלא טופס מע"מ 821 ולצרף מסמכים כמו צילום ת"ז, צ'ק מבוטל, רישיון לעסק או תעודה. מבחינת מס הכנסה לא כל תחום עיסוק יכול לפתוח עוסק פטור. למשל, אדריכלים או רואי חשבון חייבים לפתוח עוסק מורשה בלי קשר למחזור השנתי שלהם.

 

ההתנהלות של עוסק פטור שהוא גם שכיר

ישנם לא מעט אנשים שמתחילים לעבוד כשכירים ואחר כך עוברים לעבוד כעצמאים וכאלו שעושים זאת במקביל. אין בעיה להיות עוסק פטור ושכיר בעת ובעונה אחת. תצטרכו לשלם על הכנסותיכם כשכירים מס הכנסה וביטוח לאומי וכך גם כעצמאים. חשוב לדעת שגם התקרה של המחזור השנתי כעצמאים לא מושפעת מהתקרה השנתית שלכם כשכירים.

לפיכך, המחזור השנתי אינו גדל מבחינה זו שתצטרכו להפוך לעוסקים מורשים, אלא תוכלו להמשיך ולהיות עוסקים פטורים. יש לבצע תיאום מס על מנת שלא יורידו לכם את דרגת המס המקסימלית כשכירים.

 

תשלום מקדמות למס הכנסה וביטוח לאומי

בתור עוסק פטור תצטרכו לשלם בכל חודש מקדמות לביטוח הלאומי כפי שנקבע בהתאם להצהרה על הכנסתכם החודשית. במקביל, תצטרכו גם לשלם למס הכנסה בכל חודשיים מקדמות על פי האחוז שנקבע לכם. המקדמות הן תשלומים שניתן לשנות בהתאם לגובה ההכנסה.

 

הגשת דו"חות שנתיים למס הכנסה

החוק מורה לכל עצמאי להגיש דו"חות שנתיים למס הכנסה המתארים את ההכנסות שלו כנגד הקבלות שהוציא ובקיזוז הוצאות מוכרות במס. בנוסף, כל עצמאי חייב לפתוח חיסכון לפנסיה ולצרף אישורי מס שנתיים לכך. לגבי קרן השתלמות זו רשות אך ניתן לקבל הטבת מס. לסיכום, מומלץ לפנות לרואה חשבון ולקבל את כל המידע.

מס הכנסה וביטוח לאומי

 

אהבתם את מה שקראתם ? שתפו בקליק
מאמרים נוספים שעלולים לעניין אתכם