כמה עולה הליך בוררות?

תוכן עניינים

מחפשים את המתנה המושלמת ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

הליך בוררות טומן בחובו יתרונות רבים לעומת פנייה להליך משפטי. היכולת לבחור את הבורר, מהירות הטיפול והדיסקרטיות- כל אלו הופכים אותו לנפוץ ביותר, בין אם מדובר בסכסוך עסקי, מתחום הנדל"ן או יחסים בין אנשים פרטיים. אך לצד הנוחות, חשוב להכיר את עלויות ההליך, בטרם נכנסים אליו. במאמר זה ננסה לכמת את הסכומים.

 

זול יותר מהליך משפטי

הוצאות בית משפט במדינת ישראל נחשבות לגבוהות במיוחד. גיוס חוות דעת במקרה של הליכים משפטיים יכול להיות גם הוא עסק מאוד יקר, וזאת מבלי להחשיב את שכר הטרחה של עורך הדין. לכן, הליך הבוררות תפס תאוצה בשנים האחרונות, שכן הוא מוריד מן הלחץ של עבודתם של בתי המשפט ונותן מענה יעיל למבקשים אותו. לפרטים נוספים אודות הליך הבוררות, יתרונותיו וחלקיו, היכנסו ל- https://www.borerut.com.

 

שכר בורר

חשוב לציין ששכר הבורר אינו קבוע בחוק ולכן הוא יכול לנוע בטווח של סכומים. עם זאת, החוק אכן מאפשר לאחד הצדדים הסבור שהשכר אותו דורש הבורר גבוה באופן קיצוני ביחס למקרה, ניתן להגיש ערעור לבית משפט בדרישה להפחית את שכרו. שכרו של הבורר הוא בדרך כלל נגזרת של מספר אחוזים מסוים מערך התביעה או הסכום שמקורו בסכסוך, וכן תלוי בתנאים נוספים, כמו המוניטין של אותו בורר ובמקרים מסוימים גובה הפרופיל של הצדדים המעורבים בהליך.

 

שעת עבודה

ישנם בוררים הגובים את שכרם לפי שכר "שעתי", כביכול. אך שעה בתחום הבוררות, הכוונה היא למסגרת הזמן בה לוקח לבורר להגיע לפתרון המוסכם על שני הצדדים. תפקיד הבורר יכלול את קריאת החומרים, למידת הטענות של שני הצדדים, חקירת עדים וקיום ישיבות ככל שנדרש עד למציאת הפתרון.

מכאן ניתן להסיק ששכרו של הבורר תלוי במידה לא מבוטלת גם באורך ההליך, שכן לעיתים מדובר בהליך קצר בו הצדדים מגיעים עם טענות מסוכמות המוגשות לבורר, ובמהלך ישיבה אחת ביכולתו להגיע לידי החלטה המוסכמת על הצדדים המעורבים ולהביא לסיום הסכסוך. במקרים אחרים נדרשת חקירה מעמיקה יותר, וככל שנפח העבודה של הבורר גדל, כך גם עלות ההליך עצמו.

 

השכר המומלץ

על פי המלצה של המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין בישראל, שכר הבורר המומלץ הוא שכר כולל של 7,500 שקלים לשעה במידה וערך הסכסוך אינו עולה על 250,000 שקלים. כמו כן כל שכר הוא בהתאם למקרה בו נדרש הבורר לטפל. כך למשל, שכרו של בורר בבוררות מסחרית בה נדרש מומחה שהינו משפטן בכיר או שופט לשעבר, יש שגובים שכר של 500 דולר ומעלה, מה שעשוי להצטבר לסכומים משמעותיים.

כך או כך, מדובר בסכומים שאינם מתקרבים להוצאות משפטיות, שרק בעבור פתיחת תיק יש לשלם סכומי עתק שמהווים אחוזים מערך התביעה הכוללת. חשוב לוודא כי שכרו של הבורר אינו מאמיר לסכומים שלא מקובלים על שני הצדדים.

השכר המומלץ

אהבתם את מה שקראתם ? שתפו בקליק
מאמרים נוספים שעלולים לעניין אתכם