מהו חוק החוזים לעסקאות מקרקעין

תוכן עניינים

מחפשים את המתנה המושלמת ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

עסקאות והחזקה של מקרקעין הן ממנועי הכסף הגדולים ביותר של המשק. נדל"ן הוא תחום עיסוק שלם בתורת החוזים. לכן בישראל קיים חוק בשם חוק המקרקעין, שתפקידו להסדיר את כל נושא המכירה, הקנייה, ההחזקה, החוזים והרישום בתחום המקרקעין. לפניכם מדריך קצר על חוק זה.

 

הסבר קצר על ההיסטוריה של החוק

חוק המקרקעין חוקק בשנת 1969 לאחר שעד לשנה זאת החוק שהיה במדינת ישראל היה חוק עות'מאני משנת 1858, וסדרה של חוקים נוספים שחוקקו עד לשנת 1960 וכולם הוחלפו בחוק החדש. העבודה על החוק ארכה מספר שנים, שבמהלכן אנשי מקצוע שונים ליטשו את הניסוחים בו.

מאז חיקוקו תוקן החוק 34 פעמים, והתיקון האחרון נעשה בשנת 2020. אם אתם זקוקים לעזרה במכירה, קנייה או רישום של מקרקעין, מאיש מקצוע המבין בחוק המקרקעין, היכנסו לקישור המצורףhttp://www.yonilevy.co.il.

 

נושאים מרכזיים בחוק המקרקעין

חוק המקרקעין מקיף את כל תחום המקרקעין בישראל, ולכן הוא מכיל יותר ממאה ושבעים סעיפים, לרבים מהם גם תתי סעיפים.

 

בעלות והחזקה במקרקעין

בעלות והחזקה במקרקעין ממלאות חלק נכבד מהסעיפים שבחוק המקרקעין. סעיפים 1, 11, 12 ו-15-20 עוסקים כולם בבעלות והחזקה והם לא היחידים. סעיפי הבעלות מתייחסים להתחייבויות של בעל הקרקע, בתחומי הבעלות הסטנדרטיים של מקרקעין, בזכויות הבעלים על קרקע ועוד. ישנם סעיפים שעוסקים בשאלת ההגנה על הקרקע, והשימוש בכוח סביר בכדי לסלק פולשים מהקרקע.

 

עסקאות במקרקעין

עסקאות במקרקעין תופסות את נתח הארי בסעיפי החוק. סעיפים אלה מתייחסים לכל עסקה שיש בה רווח ממקרקעין כדוגמת מכירה, קנייה, חכירה, השכרה ועוד. בנוסף לכך מגדיר החוק את המקרים בהם תאושר עסקת נדל"ן, שנעשתה בצורה של גניבת דעת או על ידי מסירה של פרטים לא נכונים לגבי הבעלות על השטח.

לבסוף, סעיפים אלה עוסקים בהגבלות על עסקאות נדל"ן ועל המיסים המשולמים בגין עסקאות אלה – מס קנייה, מס שבח ועוד שלל מיסים והיטלים, שמי שעוסק בעסקאות נדל"ן צריך להתחשב בהם.

 

דרישות רישום

דרישה נוספת שנדונה בהרחבה בחוק המקרקעין היא דרישת הרישום. בניגוד לעסקאות מסוג אחר כמו קנייה ומכירה של מיטלטלין, חתימה על חוזה ושלל עסקאות כספיות שלא נדרש בהם פעולה נוספת מלבד החתימה על החוזה עצמו, במקרה של מכירת קרקע יש צורך ברישום נוסף ברשות מקרקעי ישראל. רישום זה נדרש לשם השלמה סופית של העסקה שהתבצעה ונועד בכדי למנוע מכירה כפולה של שטח אדמה.

 

חוק החוזים לעסקאות מקרקעין – סיכום

מאז 1969 חוקק בישראל חוק אחד שכולל בתוכו את כל ההתייחסות למקרקעין במדינה. החוק נכתב על ידי אנשים מקצוע רבים מהתחום ולשם חיקוקו נדרשו מספר שנים. מאז 1969 נוספו לחוק 34 תיקונים שונים. החוק עוסק במספר תחומים העיקריים, שביניהם בעלות והחזקה בקרקע, עסקאות נדל"ן ורישום של נדל"ן לפי החוק בישראל.

מהו חוק החוזים לעסקאות מקרקעין

אהבתם את מה שקראתם ? שתפו בקליק
מאמרים נוספים שעלולים לעניין אתכם