איך לקבל פיצויי פיטורים ללא פיטורים?

תוכן עניינים

מחפשים את המתנה המושלמת ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

לפי החוק הישראלי, עובד שהועסק למעלה משנה במקום עבודה ופוטר, זכאי לפיצויי פיטורים. אך מה קורה כאשר העובד בחר להתפטר? ובכן, ישנם מקרים שבהם גם במקרה כזה מגיעים לעובד פיצויים ובמאמר הבא נרחיב באילו מקרים מדובר.

 

מהם פיצויי פיטורים?

פיצויי פיטורים הם כספים המוענקים לכל מי שעבד במשך שנה או יותר בעבודה אחת או אצל מעסיק אחד ופוטר. במקרה שכזה המעסיק מחויב לשלם כספי פיצויים לעובד. גם כאשר חוזה לא חודש בין עובד למעסיק בעקבות רצון המעסיק, מצב כזה ייחשב כפיטורים. בשלל חשש של פיטורים לקראת סוף השנה הראשונה של העובד, המחוקק קבע כי עובד שיפוטר לקראת סוף השנה הראשונה פיטורים אלו ייחשבו כניסיון להתחמק מתשלום כספיי הפיצויים.

 

האם ניתן לקבל את הפיצויים ללא פיטורים?

ישנם מקרים אשר החוק קבע כי למרות שלא נעשו פיטורים העובד עדיין יקבל את הפיצויים. המקרים הבאים הוחרגו ואושרו בחוק מאחר והובן כי ישנן נסיבות מיוחדות אשר לעיתים לעובד אין שליטה עליהן או שהוא מחויב מסיבות עקרוניות או חברתיות להתפטר.

 

שינוי בתנאי העבודה או במסלול החיים

במקרים הבאים עובד לא פוטר אך למרות זאת מגיעים לו פיצויים: המקרה הראשון הוא כאשר מעסיקו של עובד קבלן מחליף קבלן. המקרה השני הוא כאשר ישנה הרעה באופן משמעותי בתנאי העבודה או בעקבות יחסי עובד ומעביד לא תקינים.

המקרה השלישי הוא סוגי התפטרויות שסופן הוא פיטורים כמו: עובד עונתי שהועסק שלוש עונות ולא ניתנה לו עבודה, התפטרות בעקבות שירות אזרחי או צבאי, התפטרות בעקבות עבודה כראש ראשות מקומית או סגן, התפטרות בעקבות יציאה לפנסיה.

 

נסיבות חיים

קיימות סיבות נוספות להתפטרות שלעיתים אינן תלויות בעובד והמחוקק קבע בגינן ניתן לקבל את פיצויי הפיטורים. הנסיבות הן: המעסיק נפטר או פשט רגל, העובד נפטר ומשפחתו זכאית לכספי הפיצויים, מצב רפואי לקוי של העובד או של משפחתו, התפטרות של הורה לצרכים הוריים, העתקת מקום מגורים בעקבות נישואים או בעקבות מעבר ליישוב חקלאי או לאזור פיתוח. כל הנסיבות הללו הן נסיבות החיים שלעובד לרוב אין שליטה עליהם או שמשפחתו תלויה בכך.

 

מהו סכום פיצויי הפיטורים?

לפי סעיף 12 ישנה נוסחה כללית שמטרתה לחשב את גובה הפיצויים שמגיע לעובד- שכר של חודש עבודה כפול שנות הוותק של העובד במקום העבודה. במידה והפיטורים התקיימו במהלך שנת העבודה לעובד ישנה זכאות לפיצויים יחסיים לזמן העבודה שלו. גובה השכר החודשי אינו יכול להיות נמוך משכר המינימום ע״פ חוק לפי גודל המשרה של העובד- חצי משרה או משרה מלאה.

במידה והתפטרתם ממקום העבודה בשל אילוצים אישיים, יכול להיות שעדיין מגיעים לכם כספי הפיצויים. מדובר בסכומים משמעותיים ולכן מומלץ לבדוק את הזכאות ולהילחם עליה.

פיצויי פיטורים

אהבתם את מה שקראתם ? שתפו בקליק
מאמרים נוספים שעלולים לעניין אתכם